Home / Andre ting / Mindfulness kan hjælpe dig mod stress

Mindfulness kan hjælpe dig mod stress

Mindfulness går ud på at vågne op til det liv du har lige nu, ikke det der har været og ikke det der måske kommer til at være. Det går altså ud på at vågne op til det man har i dette øjeblik, på en måde, hvor man er venlig mod sig selv. Mindfulness slår rødder i buddhismen, hvor man mener, at menneskets uendelige jagt på lykke og forsøg på at undgå smerte, fører til frustration, lidelse, angst og depression. Man føler smerte fordi intet varer ved, alle bliver syge, forfalder og dør. Alt dette sker mens sindet narrer en til at tro, at livet sker et andet og bedre sted.

Hvad går mindfulness-træning ud på?

Man arbejder med opmærksomheden i mindfulness-træning. At arbejde med opmærksomheden i mindfulness-træning vil sige, at man noterer og accepterer det der dukker op, hvad end det så er godt eller ondt. Det er trods alt ikke kun gode tanker og følelser der dukker op, og i mindfulness-træning skal man acceptere alle tanker og følelser og se dem for hvad de er. Det er altså ikke altid man vil kunne lide det man ser, men man skal stadig tage det til sig uanset hvad det er. Denne lille meditation træner ens koncentration, hvilket kan være svært, men man kan ikke gøre noget forkert. Mister man koncentrationen, skal man bare hente den hjem igen.

Men hvad vil det sige at meditere? Meditation betyder, at man bevidst koncentrerer sig. Meditation er primært kendt fra Indien, men det udøves i mange kulturer i hele verden. En bestemt leveregel lyder ”hver dag har nok sin plage”, hvilket kan fortolkes på flere forskellige måder. Nogle ville måske mene, at der her siges, at man ikke skal brokke sig over de småting der er på en dag, for der vil alligevel være flere i morgen og det hjælper ikke at brokke sig. Andre ville måske fortolke det anderledes. Men når man er stille, som man fx er ved meditation, opdager man, at der hele tiden er en strøm af tanker, både positive og negative. Disse tanker skal man acceptere, men man skal ikke lade dem styre ens handlinger og lade sig stresse. At være i stand til at kontrollere disse tanker er således en god måde, hvorpå man kan bekæmpe stress.

Nuet er vigtigt – brug de redskaber der findes

Som tidligere nævnt retter man i mindfulness sin opmærksomhed på nuet. Dog er der ting der kan gøre det kedeligt, ja ligefrem træls at leve i nuet. En af disse ting er brok. Hvis man bruger al sin tid i nuet på at brokke sig, kan man ikke nyde nuet. Der kan findes mange eksempler på brok og sindet kommer konstant med forslag til ting der kan forbedres. Mindfulness er at være til stede i nuet på en måde, der ikke fordømmer nuet.

Du har som det moderne menneske mange teknologiske redskaber ved hånden, som kan afbryde din mindfulness og stresse dig unødvendigt. Der findes dog også hjælpemidler, fx en app, som kan hjælpe mod stress. Dette er en god måde at holde styr på dit aktivitetsniveau i kombination med mindfulness, som kan betyde at du får en lettere og mere afslappet tilgang til din hverdag.

About zhenzar

Check Also

Danske onlinebaserede kasinoer skifter fokus

Der skal ikke være nogen tvivl om, at det i mange år har været muligt for danskerne at spille diverse kasinospil. Det er også noget, der betyder, at du med garanti også finder noget, der falder i din smag. I den forbindelse bør det nævnes, at langt d...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *